Sona ett brott.

Kan en människa någonsin anses ha sonat sitt brott? Har man efter dom och straff rätt att anses vara OK. Kan vi tro att människor ändrar sig från att ha varit kriminella till att vara okriminella element att lita på i alla lägen. Om så är fallet finns det skillnad i brottsskalan så att vissa saker kan man "omvändas" från och andra inte och vem har rätt att avgöra vem som duger?

Om någon vi känner gör inbrott, tas av polisen, tar sitt straff och sedan säger att ;Jag skall aldrig göra detta igen, tror vi då på den personen, får den låna din lägenhet när du är borta utan att du låser in smyckena?

Anledningen till denna fundering är den person som skall plugga till läkare men som har mördat, ett hatbrott var det dessutom, skall denna person få läsa till läkare och få sin legitimation?

Jag tycker att det skulle kunna gå, om personen i fråga har tagit sitt straff, tagit klart avstånd från antirasism och vad det nu kan vara och om personen i fråga på något sätt kan vara ärlig med sina framtida patienter om sin bakgrund. Jag har inte riktigt tänkt klart men jag tror att människor kan ändra sig och vem har rätt att ifrågasätta och döma?
Jag återkommer i tanken.

Tjilllevipp........Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0