Reflektion

Jag tror att reflektion har blivit lite av en bristvara i vårt samhälle. Allt skall gå så fort så vi tycker oss inte ha tid att tänka efteroch för ungdomen så är det så viktigt att passa in i den stora gruppen så för den skull så vill dom inte reflektera. Sedan så får man lära sig att hantera "eftertankens kranka blekhet" för det är ju ofta så att någonstans på vägen så ställs man inför sina kval och tvivel. Återigen så är ställtid viktigt, stanna upp en eller två sekunder för att tänka efter, känna in beslutet.
Varför gör jag detta, är det verkligen för mig eller för någon annan och om det är för någon annan vad inebär det då för mig. Att ta ansvar för sina eslut inför sig själv och sedan kunna stå för det inför andra leder till att man mår bättre tror jag. Samma gäller för vad vi säger till varandra och när vi säger det, varför vill jag säga detta är det för min skull eller för den andra personens skull. Om det bara är för min skull så kan man kanske låta bli att säga det.


Idag skall han Fritzl inför domstol, föds människor onda eller händer något på vägen? Jag tror inte att någon föds ond.


Tjillevipp.........Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0