Vuxnas ansvar.

Har precis tittat på uppdrag granskning om våldtäkterna i Bjästa. Tänk vilka förlorare vi är när vi låter detta hända, när vi låter unga gå i en okunskap om vad värdena i livet går ut på förmodligen beroende på att vi inte heller vet vad värdena i livet står för.  Jag kan bara känna en ledsenhet i hjärtat för i mina ögon så är alla förlorare i detta.
Vad har hänt med vårt vuxenansvar och vad innebär egentligen ansvar i vår vuxenroll?  Vad pratar föräldrar med sina barn om kring matbord och framför Tvn, kanske pratar vi inte alls för vi är så upptagna med en massa andra saker.
Hur pratas det i skolor om saker som etik, värdegrunder, ansvar, sanning kontra lögn, rädslor och mod, pratar vi om det överhuvudtaget.
Vilka behov ligger bakom vad vi säger , vilka känslor döljer sig i vårt hat och vem fångar upp oss när vi faller.
Tusen tankar och funderingar som inte får försvinna.
Hoppas att jag någonstans kan vara med och påverka våra ungdomar i en positiv anda.
Tjillevipp.........Erika

Kommentarer
Postat av: Eva

Måste komma med modersmjölken, sen undrar jag inte om vårt enormt stressiga liv, bägge arbetar, ingen har riktigt ork över efter arbetsdag... är av ondo.

Titta oxå på vilka förebilder TV spottar ut... Inte många ungdomar som lyssnar på P1 eller ser på vetenskapsmagasinet...Som de gamla romarna mata folket med våld och spel.. När jag gick i plugget åk 5-9 så hade vi 2h varje vecka etik och estitik, det var kanon- dissk om vad som är rätt och fel. Människovärlden, hur man behandlar andra, etc etc..

Håller med dig- alla är förlorare, men ibland undrar jag om förövare vet vad de egentligen har gjort. Fega lärare Fy fan.

Kram

2010-04-04 @ 13:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0